3 juni 2013

Sissinghurst Castle and Garden

En dag tog vi tåget till Staplehurst och buss därifrån till den lilla byn Sissinghurst. Därifrån får man gå en ordentlig bit på en smal väg där bilarna kör fort och nära. Just den dagen vi åkte regnade det.
 Det lilla söta postkontoret i Sissinghurst.
 Jag såg nåt blått i ögonvrån genom häckarna där vi gick mot slottet - Bluebells! Ängar av klockhyacinter i skogen. Precis det jag drömt om att nån gång få se.
 I det pastorala landskapet låg fåren och vilade sig.
 Det var Bondens marknad på Sissinghurst och vi köpte fina slevar av Mark Sidders. Hans stolta föräldrar höll honom sällskap.
 I detta hus kan man hyra Bed&Breakfast, i förgrunden fina lupiner till salu.
 Fika eller handla? Eller både och?
 Själva slottet.
 En sån lockande vy kan man ju inte motstå.
Detta ser man när man gått igenom porten.
  
Där ledde stigen fram till köksträdgården och det regnade som bara den! Därav vattendropparna på linsen...
När det var dags att se på själva slottsträdgården, tror jag bestämt att regnet ökade.
 Men imponerande är det.
 Aquilegia glandulosa - Vårakleja
 Här kan jag bo!
 Många siktplatser fanns det.
 Trillium erectum - Purpurtreblad
 Lotus bertehelothii - Duvnäbb
 Vi klättrade upp i tornet (vattendroppar på linsen igen!)
 Utsikt mot den vita trädgården.
 Skulptur i den vita trädgården.
 Dodecatheon meadia Alba - Tolvgudablomma
 ...och så var jag tvungen att fota (kobra?)kallan som växte i häckarna.

England har haft en kall vår och det var en del som inte kommit upp än. Jag skulle gärna återkomma men då längre fram på säsongen.
Ska man göra som vi, ta tåget och bussen, måste man vara beredd på den rejäla promenaden upp till slottet. Till återresan fick vi hjälp i receptionen med telefonnummer till lokala taxibolag, dessvärre fanns det ont om bilar och den som kom hade inte plats för mer än fyra personer.


Inga kommentarer: